torsdag 11 juni 2009

Burnt child dreads the Fire. Charlie doesn't! -- Stephen King's FIRESTARTER



Andy McGee och 6-åriga dottern Charlie är på flykt genom New Yorks gator. Efter dem är agenter från "The Shop" (skrattretande översatt "Butiken" på svenska) som vill stänga in dem och experimentera med dem på högkvarteret i Virginia. De lyckas fly Big Apple genom att pappa Andy "trycker till" taxichauffören mentalt så de kan åka ut ur stan utan onödiga frågor eller hinder. För många år sen var Charlies mamma och pappa deltagare i ett medicinskt försök som mörkades -- alla tolv deltagare blev injicerade med hallucinogenen "Lot 6" och utan dessa är det bara tre som överlevt sedan dess, däribland mamma och pappa. När de två helt oväntat gifter sig och skaffar barn blir de ytterst intressanta för "The Shop" som varit tvungna att lägga ner och tysta det gamla projektet "Lot 6". Tidigare hade man redan noterat att Andy McGee haft en förmåga till "mental domination" -- han kan styra vissa människor att göra som han vill, men det har sitt dyra pris -- men att mamman inte har någon anmärkningsvärd PSI-förmåga. Emellertid hade man tänkt sig att en eventuell avkomma av två försökspersoner skulle kunna leda till något anmärkningsvärt. Så vad gör man? I vad som antigligen är en misslyckad insatts dödas modern och Andy och Charlie lyckas fly.


När Andy inte orkar längre (han måste vila efter varje kraftansträngning eftersom han skadar sig själv när han använder kraften för hårt) får Charlie sköta ruljansen; bl.a. genom att tömma telefonautomater på mynt. Men det är en helt annorlunda och mycket mer anmärkningsvärd förmåga som lilla Charlene McGee förfogar över -- hon kan tända eldar... och det utan tändare eller tändstickor. En gång blev lilla bebisen arg och tände eld på sitt hår... en annan gång brände hon mamma ... Den tredje gången blev hon arg på Nalle och satte eld på honom. Mamma och pappa bestämmer sig för att verkligen skrämma sin dotter så att hon inte ska kunna skada sig själv eller någon annan igen. Men plötsligt på flygplatsen upptäcker hon bland telefonerna en kille som är elak mot sin flickvän och plötsligt börjar hans skor överhettade...

De flyr vidare och Charlie lovar sig själv att inte använda krafterna igen; hon känner skuld. Samtidigt har agenterna fått upp vittringen igen av all uppståndelse. Far och dotter tar sin tillflykt till makarna Manders gård och där sammandrabbar Charlie med ett gäng underhuggare och hon kan inte kontrollera sin pyrokinetiska förmåga som inte bara bränner till de elaka männen utan även bränner upp de söta kycklingarna och det trevliga parets hem och levebröd. Gubben Manders är dock en riktigt kämpe och låter dem fly vidare i hans bil. Andy och Charlie lyckas hålla sig undan i ett år, men de är övervakade och när tiden är mogen så slår "The Shop" till igen...




Precis som med Carrie är Eldfödd (eller Firestarter som är den lite sämre originaltiteln) en bortglömd skatt i mitt personliga Stephen King-valv. Som många andra böcker införskaffades denna på någon bokrea under 90-talets gryende år. Jag vill minnas att jag köpte den som sidekick till Varsel (The Shining); den var väldigt rafflande och engagerande (som allt kring SK på den tiden), men efter alla romaner som följde blev den en bakom mängden och tynade såsmåningom bort i minnet. Som med Carrie och Dead Zone tidigare så går King i Firestarter in på extrasensoriska förmågor hos personer vars öden långt ifrån är önskvärda: Flickan Charlie, en söt tjej med blont hår i flätor, har som huvudattraktion en till en början otyglad pyrokinesi (dvs. tända eld med hjälp av tanken) men har oxå en god förmåga till prekognition, såtillvida att hon, precis som farsgubben, kan känna föraningar om att någonting är på tok.

Denna roman från 1980 räknar jag som en av de första King-berättelser som känns så där genuina på ett sätt som inte bara handlar om nostalgi. Det handlar även om upplevelsen av att vi en effektiv och okomplicerad författare som, trots sitt engagemang i fakta och research kring olika fenomen, klarar av på ett mycket kompetent sätt hålla intresset för handling och karaktärer vid liv. Det som alltid kännetecknat King är ju ett till synes gediget research kring olika företeelser som ska vävas in i berättelsen. Utöver detta finns den sedvanliga vardagen med de alldagliga människorna som råkar ut för olika sorters verkliga och övernaturliga hemskheter. Det hemska i detta verk är hur oskyldiga människor luras och sedan uttnyttjas, förföljs och fängslas för att man på något sätt ska kunna "trygga säkerheten" för resten av de amerikanska medborgarna i kampen mot ... ja vadå?

Nu tar vi en närmare titt på karaktärerna, som jag generellt tycker är väl uppbyggda så att man hinner känna både sympati och antipati för dem. Till skillnad från exempelvis Carrie och Cujo, som jag skrivit om tidigare, får man mycket mer insikt i de flesta personligheterna på ett djupare plan. Charlie är en liten flicka som tvingas bli mogen och växa upp snabbt, men hon är fortfarande ett barn; hon känner skuld och rädsla inför sina förmågor som hon först inte kan kontrollera och hon väljer vid ett kritiskt ögonblick att aldrig mer tända några eldar. När hon efter ett år i "The Shops" förvar lockas hon slutligen av John Rainbird att visa vad hon kan, i utbyte mot att få gå ut och rida... att till slut få träffa sin pappa... Snart så börjar hon tycka om att använda sina krafter; de har vuxit och hon verkar kunna kontrollera det, åtminstone det "lilla" hon visar upp.


John Rainbird är den vanställde indiankrigaren som jobbar som hitman för "The Shop". Han har dock endast sina egna intressen att göra sig vän med Charlie och föra henne bakom ljuset; han beundrar henne, fruktar henne och älskar henne -- det är en kärlek som bara hans sinne kan förstå, men det är en ömsesidig känsla som till en början manipulerats fram för att sedan verka genuin på ett makabert och paradoxalt sätt. Inblicken i Rainbirds sinne är som en lång och fascinerande resa genom ett ondskefullt genis hjärna. Han är en mästare på att manipulera och han räds inget mot sitt mål att finna dödens hemligheter. Och det är Charlie som ska hjälpa honom på den sista vägen.



Charlenes pappa, Andy, är ingen typiskt moraliserande hjälte utan mer en man av den praktiska sorten. Som nämnts tidigare har han skrämt sin dotter att inte använda fömågan, men allteftersom tvingas han uppmuntra henne att använda förmågan mot de som tänker "göra något ännu fulare" mot dem. Andy försörjer sig på att genom sin "mentala dominans" att få människor att känna större självförtroende. Det visar sig dock tidigt att han lider av att använda den för mycket och att ta i för hårt; gör han det så skadas han och riskerar att dö om han inte hinner ta igen sig tillräckligt länge. Samtidigt som han själv riskerar sin hälsa kan en för hård "mental push" på en person leda till att denna upplever ett såkallat "eko" som kan röja upp farliga undermedvetna minnen och tendenser. När Andy äntligen förstår att han måste använda all sin kraft för att hjälpa sin dotter drar han sig inte för att trycka för hårt på dem han måster påverka, vilket leder till dessa personers slutliga undergång.


Firestarter är först och främst en väldigt känslosam bok med djup personkännedom. Närheten till människorna märks främst i förhållandet mellan far och dotter, Charlie och Rainbird. Eldfödd är dynamisk i sitt sätt att måla upp sina huvudkaraktärer, medan formen på språket inte är riktigt lika revolutionerande utformat som det var i Carrie; både form- och innehållsmässigt flyter det på bra vid läsningen och det blir aldrig tråkigt. Slutet är öppet och det funkar bäst för denna brinnande historia.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar