Fler mord följer, den ena makabrare än den andra – Dagmar Lassander (hyllad veteran) ’gets poked at’ med råge så blodet magiskt skätter och pulserar ur hennes kropp; Ania Pieroni (en favorit) får halsen Thanksgiving-skuren i bästa ’Far i huset vet bäst hur man fördelar kalkonen-stil’, varefter huvudet hoppar förföriskt nerför källartrappan; Paolo Malco ges en hjälpande, rutten Freudstein-labbe att klia insidan av sin strupe, med massiv blodförlust som följd – allt detta och mer därtill är de blodigaste delarna av filmen, tillsammans med en symbolisk sjö av blod och ett gäng likdelar liggande på bord och hängande i takbjälkarna.
Emellertid innehåller denna film en väldigt suggestiv del med många bottnar; man måste ställa sig frågor som: ”Har Paolo Malco varit i huset förut?”, ”Vad har Giovanni Frezza för roll i det hela?”, osv. En skyltdocka som ser ut som signorina Pieroni tappar huvudet, lillflickan och mamma Freudstein som bor i samma hus, i en annan dimension, samt en kör av gråtande små barn är andra mäktiga egenskaper för denna film. I samspel med ett kusligt soundtrack bidrar dessa delar till den atmosfäriska stämningen som gör filmen omöjlig att förneka.
Många hängivna anhängare skulle nog ändå lista The Beyond (E tu vivrai nel terrore – L’aldilà, 1981) som den bästa av Fulcis riktigt stora verk. Nog för att den är bra; den har mycket som talar för sig, i synnerhet en av filmhistoriens bästa slutscener, ett fantastiskt soundtrack av Fabio Frizzi och en allestädes närvarande stämning av undergång. Det som talar emot den är dock dess benägenhet att försöka bita av för mycket. Den kvävs av ganska genomskinligt slarvig effekter, som jag tycker syns mer i sina brister i denna än i många andra av Fulcis toppfilmer. Dessa av DeRossis försyndelser märks främst Al Clivers glasbitspiercingar och de ökända piprensartarantlarna med sina sjukliga pipljud. Allt detta må vara förlåtet genom andra företeelser som allas vår Joe the Plumbers lasagnefejs, en vådlig syraattack på en stackars mor och hustru, samt ett större titthål genom huvudet på en elak lite häxa till tjej som Fulci själv hatade. Höjdpunkten på The Beyond är ändå otvetydigt det pampiga och ödesdigra slutet med katarakter, suckar och olycksbringande voice-over.
En annan film som till skillnad fått mycket ’bad rap’ som i likhet med HBTC ligger lite extra nära hjärtat är som ni kanske vet sedan tidigare City of the Living Dead (Paura nella città dei morti viventi, 1980). 'Tråkig' och 'ingen handling' är omdömen som den fått dras med genom åren, för att inte tala om kritiken mot det där egendomliga slutet där grabben fryses medan Catriona McColl och Christopher George skriker magen och bilden, i de flesta utgåvor, bryts upp till ett spindelnätsmönster. Många rykten har gått om detta egendomliga förfarande, men en trolig orsak kan väl ha varit att pengarna tog slut eller att en olycka skett med negativet. På en fråga angående filmerna House, Beyond och City ska regissören ha svarat att han inte tänkte på logik, utan var ute efter att göra den optimala filmen. I vilket fall tycker jag att slutet faktiskt gynnar filmen, ett öppet förfarande där man själv får fylla i luckorna.
Utav Fulcis produkter under slutet av 70- och början av 80-talet tycker jag det är just COTLD som har den kusligare atmosfären; den kvinnliga huvudrollsinnehavaren begravs levande à la Poe och McColl och Georges sökande under kyrkogården bland spindelväv, skelett och levande döda tar väl priset. Musiken är likvärdigt stark och funkar väldigt stämningsförstärkande i scenerna kring slutstriden. När det kommer till de mer spektakulära effekterna har också City en stark arsenal; vem kan någonsin glömma trofasta Daniela Doria gråta blod och långsamt kasta upp sitt tarmsystem, den mycket professionellt utförda trepanationen av Giovanni Radice, eller ens det äckliga maggot-regnet? Jag skattar City högre än Beyond (och aningen lägre än House) och det främst med tanke på att det som den lyckas med gör den aningen bättre än Beyond.
Ytterligare en film jag vill ta upp är den jag först kom att känna igen som Zombie Flesh Eaters (Zombi 2, 1979). Denna uppsätting zombier hade sitt ursprung i George Romeros Dawn of the Dead som Dario Argento klippte om för den europeiska marknaden under namnet Zombi. För att spinna vidare på detta kom sedan Fulcis film att heta Zombi 2 vid lanseringen i hemlandet. Det var en trailer på en annan film med spännande scener som fick mig att intressera mig för denna: mastodontzombien som gungar fram längs båten längs Hudson, Tisa Farrow och Ian McCulloch grabbas i hampan av uppvaknande gamla kolonisatörer, osv. Det var mäktiga grejor, men den här gången väntade jag på den oklippta utgåvan, minsann.
Sist, men inte minst, kommer jag till den femte filmen jag rangordnar i detta inlägg. Det är den rysligt elaka New York Ripper (Lo Squartatore di New York, 1982). Man skulle kanske kunna säga att det är en liten återgång av Fulci till giallon han var involverad i början av 70-talet; den har blivit kallade genrens svarta får, bl.a. på grund av sin hänsynslösa våldsamhet och närmare koppling till slashern. New York Ripper innehåller en stor del sexualitet av provokativ art; vi har den masochistiska donnan Deli Coli som gillar dominans, Paulo Malco som, utöver att knäcka schackdatorer, gillar att köpa homoporr och en stackars gammal detektivräv som tillfredsställer sina stackars små lustar hos allas vår Daniela Doria som ni sedan kan vänta går en djävulsk rakbladsdöd till mötes. Och så har vi ju favoriten Kalle Anke som tar död på alla syndiga och mindre syndiga kvinnor för att de haft fräckheten att bli kvinnor, vilket hans dödsjuka lilla flicka aldrig kommer kunna bli.
1. House by the Cemetery
2. New York Ripper
3. City of the Living Dead
4. The Beyond
5. Zombi 2
Jag är mållös.... Suck on that! ;D
SvaraRaderaNew York Ripper är ett mästerverk, och alla du listar är verkligen bra ut - förutom City of the living dead som jag tycker är tråkig ;)
SvaraRaderaSjälv har jag alltid fört en förtvivlad kamp för Fulcis andra filmer från åttiotalet, som många är väldigt bra, men aldrig lika extrema. Favoriterna kommer här:
Contraband
New Gladiators
Devils Honey (som är LYSANDE)
Manhattan Baby
Murder Rock
Conquest är kul som satan, men kanske inte är det bästa han gjorde på åttitalet :)
Zombie flesheaters är Fulcis mest fulländade film, tätt följd av Beyond som är så nära en riktigt febermardröm som en film kan bli.
SvaraRaderaHouse by the cemetary är även den väldigt solid, men den gör det stora misstaget att vara ganska tråkig bitvis.
City of the Living dead har sina poänger den också, men jag kan inte acceptera ljudet av aporna som någon klippt in. Helt sanslöst. :)
New York Ripper har jag aldrig varit speciellt förtjust i, men jag har heller aldrig sett den på annat än vhs så jag ska plocka fram min AWEdvd någon dag.