fredag 28 augusti 2009

A Small Lament Over Current Horror Writers...


Det var ett halvår sedan som jag läste en såkallad "ny" bok. Ibörjan av året läste jag ett par Brian Keene-romaner och en annan skriven Douglas Clegg. Men så har jag plötsligt tröttnat, verkligen tröttnat, på att leta nya läsupplevelser av författare som jag försökt mig på de senaste åren; så vad skulle man göra nu? Svaret: Läs alla gamla böcker i samlingen; där finns ju alla världens bästa böcker - läs dem igen! Vid samma tid för två år sen hade jag läst om ett gäng Clive Barker... och nu blev det äntligen dags för Stephen King. Jag hade under en tid varit förutseende och skaffat en handfull engelskaspråkiga pocketböcker av King-favoriter som jag bara läst på svenska tidigare, så här skulle plöjas! Kanske det skulle kännas långtråkigt? Tveksamt när jag verkligen kände hur bra böckerna var på originalspråket, såhär 20 år sen förra gången. Och skulle det hända: Ja, då har jag ju mer än en handfull andra författare att gräva upp ur vindsförråd och källare att upptäcka igen...



Men så hände det... Precis som på skraplotten ... att det kom en ny bok som intresserade mig -- ännu en Brian Keene: Urban Gothic. Nästa nyskrivna som jag väntar på är Sarah Langans Audrey's Door. Langan är en av de nya kvinnor som skriver "horror" och det med råge; hennes två tidigare The Missing och The Keeper var både kusliga och välskrivna. Tillsammans har denna amerikanska, tillsammans med sin brittiska namne, Sarah Pinborough, varit ett par hopp för framtiden, min personliga det vill säga... Tyvärr har Pinborough tappat stinget ... och nu, till min fasa verkar det som, halvägs in i boken, att Brian Keenes Urban Gothic luktar rejält med återvunnen gammal dynga à la "tonåringar-vilse-i-öde-hus-anfallna-av-freaks-you-name-it..." Är det såhär Keene ska fortsätta? Prångla ut sunkigheter som alla andra? Ska Pinborough förlora stinget och är Langan oxå dömd att misslyckas?




Slutsatsen blir denna: Ytterligare livslust kommer läggas till världens bästa böcker -- mina egna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar