lördag 8 januari 2011

"You Terrified, So I'm Terrorist" ... C'mon Breathe With Me ... To ... BURIED

Man blir ju alltid nyfiken på olika nya idéer eller andra infallsvinklar inom filmen som inte används så ofta... Bli levande begravd är ju ändå ett gammalt skräcktema från Edgar Allan Poes dagar och som visats mer eller mindre på vita duken. Vidare har man ju sett scener när någon varit i en kista... men aldrig har man väl (inte jag iallafall) sett en fullängdsfilm där hela handlingen utspelar sig i en mörk kista. I BURIED (2010) får man följa huvudpersonen som är biståndsarbetare i Irak och blivit tillfångatagen och begravd i en låda ute i ökensanden. Panik-i-kubik!? Jovisst, men den unge mannen har fått en tändare och en mobiltelefon och lite annat smått och gott med sig ner under marken. Under tiden som han försöker lösa sin situation kommer han i kontakt med både amabassader, gisslanfritagare ... kidnapparen själv -- som naturligtvis vill att han ska skicka videos på sig själv och vädja till lösensumma och eventuell räddning...

Spännande? Ja, delvis... Det är inte så mycket att han våndas och försöker klara skivan därnere; det är för mycket ringande och tjabb för att jag ska få en mysig stämning av filmen. Däremot börjar jag undra om kidnapparen och vem det egentligen är som fixat till detta dilemma för honom. Kanske är det inte alls en vanlig gisslansituation, utan ett slags test eller konspiration från den egna sidan, från armén eller företaget han jobbar för... Eller är det bara en film som slutligen bekräftar hopplösheten och meningslöshet i det mesta som händer oss...


Ingen dålig film, inte riktigt tråkig... men inte särskilt spännande i slutändan och definitivt inga kalla kårar eller sympatier för protagonisten (jag lär mig inte känna honom) -- det räcker inte att idén är bra och utförandet är heltigenom professionellt. När jag tänker levande begravd, i modern tid, så tänker jag mest på "Spoorloos" och den filmen var så mycket mer än bara denna "Live feed" från ett hårt emballage bland dynerna... Ett stort kudos, emellertid, till Jabir som bidrar till att man inte snabbspolar genom filmen; man vill ju inte missa hans fyndiga inlägg i debatten, minsann!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar