måndag 7 september 2009

"Stay Away From The Rendering Truck!" My Greatest Books Revisited # 4





Hembygdens bibliotek har otippat haft en ganska stor inverkan på mitt läsande -- både i min tidiga ungdom och över mitt läsval nu, nästan en generation senare. Nattsommar läste titeln på den tjocka boken med ett stort, läskigt hus på framsidan av pärmen; vad som stod på baksidan kommer jag inte ihåg, men det fick mig att läsa denna roman, mitt i mitt väckta och växande intresse för skräckens skrivna ord. Det var nog en av de första möten med både "gengångare" och "zombier", om man nu vill identifiera tingestena i romanen som sådana, vill säga. Särskilt en scen stannade kvar hos mig och kanske den och några andra avgjorde att jag skulle logga in på Adlibris och köpa Dan Simmons bok Summer of Night (1991) för att ta reda på om den fortfarande duger ("natt hela sommaren" känns ju lite mer exotiskt än "lördag hela veckan", så då måste man ju som författare försöka leverera...) En splitter ny pocket blev det, för frakten från Amazon hade gett mig en lite risigare bok för ett högre totalpris (varför tar de hela £4 pund för skeppningen utomlands?). Följden blev att upplevelsen med den där flugan som någon fångat och mosat mitt inne i den tunga gamla boken jag läste från första början inte hade någon möjlighet att upprepas, den här gången...







Dan Simmons har jag läst en del böcker av men aldrig kunnat se som någon favorit. Liksom med Robert R. McCammon är det ett par böcker som verkligen sätter sig, medan resten tyvärr bara inte gör det; för Simmons del är det min först lästa, Summer of Night, och den senast insupna, Carrion Comfort, som jag tillochmed skulle erbjuda Stephen King-fans och andra intresserade att läsa som vassa, konkurrenskraftiga alternativ till den store skräckmästarens tegelstenar som It och The Stand (för McCammon: läs Stinger och Swan Song). Summer of Night handlar om ett gäng tolv-, trettonåringar som slutar skolan, den sommaren 1960 då den lilla ortens gamla mastodontskola "Old Central" ska läggas ner. Det skulle bli en sommar av äventyr, men för Mike, Dale, Duane och de andra i gänget kommer lovet att handla om helt andra saker och "fun 'n' games"... Sista skoldagen har galna Cordie Cooks lillbrorsa "Tubby" smitit ner i källaren för att spionera på tjejtoaletten, men slutar i att den gamla Borgiaklockan, gömd högt i den gotiska byggnadens klocktorn, kräver sitt första offer efter 60 års tyst väntan. Detta blir starten på en krypande fasa av människor som väcks från de döda och ... Ja, jag ska inte spoliera nöjet för er -- ni får läsa själva!







I Nattsommar visar Dan Simmons prov på sin berättarskicklighet och sin talang att förstå sig på det skrivna ordet i både form och innehåll. Boken inleder typiskt med ett antal kusliga, mer eller mindre dramatiska händelser som är mer skräckinjagande än blodiga. Därefter, medan karaktärerna introduceras vrids stämningen upp bit för bit på ett berättartekniskt kompetent men långt ifrån stelt sätt. Vännerna tar till slut reda på vad det är som hänt deras tjocke klasskamrat och vad som kan ligga bakom de fasor som släppts lös i det lilla samhället i majsens utbyggder -- en soldat från första världskriget som går igen; konstiga gropar på kyrkogården; döda människor som besköker sina närmaste; den där lastbilen med sin avskyvärda och ruttnande last -- och får ensamma ta upp kampen mot den ondska som släppts lös av den där klockan som flera gånger tidigare krävt sin tribut...







Summer of Night rekommenderar jag varmt till alla som vill läsa något tillräckligt kusligt, äckligt och samtidigt lika välskrivet som Stephen Kings flesta böcker... något som är hälften så långt men lika bra, eller kanske tillochmed bättre än de "coming of age"-berättelser som "The King" skrivit genom sin karriär. Synd bara att Dan Simmons inte är var så jämn att jag kunde fastna för honom, eller att han ville experimentera lite för mycket med SF och fantasy och annat -- känns inte som det hade funkat för mig i längden...


3 kommentarer:

  1. Jag tyckte Summer of night var riktigt, riktigt bra. Bättre än IT, inte lika svulstig. Men Dan Simmons ultimata verk är The Terror, en underbar sak baserad på en sann historia om en polarexpedition som frös in i flera år och dog av diverse orsaker, men Simmons har gjort en suverän skräckvariant på detta där något ur en eskimålegend jagar dem ute på isen. Helt jävla outstanding faktiskt. :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar Summer :-D ... och jag kan delvis hålla med dig om jämförelsen. Kanske skulle man försöka sig på den där Terror då - det kan ju vara värt ett försök! Det är väl framförallt Song of Khali och Children of the Night, samt Hollow Man som jag läst innan och inte tyckt varit så överdrivet bra... Men har du läst Carrion Comfort? Den skulle motsvarande kanske då vara i klass med The Stand, på sitt sätt...

    SvaraRadera
  3. Jag har varit på väg att köpa Carrion comfort flera ggr, men alltid valt någon annan bok istället. Men för eller senare så... :)

    SvaraRadera