tisdag 25 augusti 2009

Was It A Dream? No, It Was Richard Stanley's DUST DEVIL!


"The desert knows her name now. He has stolen both her eyes. When she looks into a mirror she will see his spirit, like a shawl, blowing tatters round her shoulders in a haze. And beyond the dim horizon a tapestry unfolding of the avenues of evil. And all of history set ablaze."




Nu när jag så skaffat mig Hardware (M.A.R.K. 13) på vettig dvd-utgåva, en film som jag verkligen fattat tycke för genom åren men har haft svårt att se oförvanskad och i gott skick, kändes det lite lockande att fixa hem Richard Stanleys nästa kultrulle -- Dust Devil. Vad gäller denna titel hade jag inte mycket till övers för den i den bandsallad-samlingen som gick upp i rök med de första 40, 50 kassetterna upp till Hudiksvall, en gång för tio år sen när jag träffade min blivande fru (och vilket blev början till slutet på min lilla skräck-/kultvideo-kollektion).




På nåt sätt har dock slutscenerna stannat kvar i mitt sinne genom åren och nu fanns ju chansen, risken ... möjligheten att man skulle reagera helt annorlunda inför filmen (till 99% helt glömd). Det var ingen impulsgrej; länge hade jag tänkt att jag skulle ge den ett nytt försök... men -- varför skulle jag köpa en amerikansk utgåva med 5 discar av denna? Jag har själv 4-disc Dawn of the Dead och 3-disc Suspiria, men då snackar vi ju om dels om drastiska omklippningar av olika versioner, dels en hel del extramaterial och ett soundtrack på medföljande cd-skiva. Vad gör det så speciellt med Dust Devil att den ska ha workprint och en massa extra tillsammans med "The Final Cut"? Nog att jag kan tänka mig ett meföljande, separat soundtrack (som det gör här med Simon Boswell), men det skulle kännas absurt att ha denna koloss tjockare intill Hellraiser-trilogin och Phantasm-boxen, när det egentligen bara handlar om en film. For the record har jag bara Blade Runner i "Final Cut"-utgåvan och inte mångdiscaren där man bara får samma tjafs med små variationer... Nej, så vad göras?




Klart jag hittade Dust Devil (Director's Cut/Final Cut) på Play som engelsk Optimum-release; inte så snyggt omslag eller meny, inte mycket till extra (kommentarspåret är det viktigaste för mig om jag är på det humöret), utan bara en helt och hållet reko film bara -- inte mycket att begära va? De extrascener som var bortklippta, och tydligen fanns med inkorporerade i det stora reg.1-släppet tyckte jag knappast gjorde något åt filmens helhetsintryck och passade bra där de var. Ni ska veta att det inte handlade om priset -- den större och tyngre Subversive är inte dyr alls för ett riktigt paket, men det är principen med just den här typen av filmer som jag inte har någon "intim relation" med inte ska behöva ta upp halva hyllan med meningslöst blubber som jag inte har någon användning för; sålunda blev jag helt nöjd med denna version av Dust Devil.




Så lite om filmen som omväxling: Musiken, atmosfären och den allmäna stämningen är vacker, inspirerande och medryckande; handlingens utspelande i Namibias karga landskap och ödsliga öknar kring Skelettkusten passar utmärkt till en förvisad demons härjningar bland människor och deras själar; blandning av färgade och vita skådisar med sina härliga dialektala varianter på engelska, kryddat med lite boerska tongångar gör att man som lagom språkintresserad bara njuter och sjunker tillbaka i TV-soffan. Robert Burke och Chelsea Field är bra som protagonist och antagonist; deras korta och dramatiska relation visar det komplexa i människans innersta och att även monster skulle kunna tämjas... Zakes Mokae är helt okej, men lite underhållande kantig i sitt utförande, som den berövade familjefadern och den ledande polisen i jakten på den rituella seriemördaren; hans problem med att inte kunna acceptera andevärlden, att han tänker som en vit man, är något som influerar hela filmen och kommer att vara avgörande för intrigens slutliga avgörande -- Ben, did you forget to sweep his soul away? [Dumb-ass, Man -- thinking like a white guy]




Jag tycker att Dust Devil är en välgjord film med en skön känsla; den är både seriös och underhållande, även om jag inte kan prisa den lika högt som Hardware (men så är det en lite annorlunda film oxå) blir det helt klart en film som kommer att växa för varje gång man ser den och jag kommer att behålla den i samlingen för en obestämd framtid ... och kanske kommer jag orka med att lyssna på Stanleys kommentarer tillochmed, något som jag inte pallade med vad gäller M.A.R.K 13 ;-)


"There's a whole lot of power in fingers and knots and knuckles and such. If you want to win a war, you gotta have a whole fistful of knuckles!"
"You smoke too much, Joe."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar