torsdag 6 januari 2011

Steve, Chuck And Patrick -- Where Art Ye? Sons And Brothers Are Not Worthy Still... ... ... MÄNNISKOJAKT (1992)



Det här är något unikt för denna bloggen och för mig personligen något väldigt ovanligt: Jag har sett en B-grade actionfilm med Z-grade skådisar (eller var det tvärtom ;-) och ska nu försöka skriva ner några få överanalytiska rader om denna upplevelse. Tja, B- eller Z-skådisar är väl inte riktigt sant -- för en toppensnubbe i den naturliga rollen som sleazig skurk är just Billy Dargo, som självfallet gör hela filmen med sitt mer eller mindre sedvanliga manér.


Vilka är de andra då? Jo, det är just orsaken till att jag i många år velat se denna film men just för att det är 90s action har jag genom tidens lopp förträngt denna nyfikenhet... men så gick det inte längre. Så frågan är då: Hur mycket längre till hade jag kunnat motstå att se en hjälte-cast med de legendariska efternamnen McQueen, Norris och Swayze?! Fast nu är det ingen Lonsome Ranger Cowboy-film från Texas-Ookies-Redneck-bältet med bister fader, benfäktande gyminstruktörsfader och en snygg storebror som gillar att hoppa falskärm och surfa. Nej, det är betydligt värre än så -- förnamnen på dessa tre (anti-)hjältar är ingen mindre än Chad, Mike och Don! Så vad säger man; detta måste ses (antagligen är det väl en sånhär PM(S)-film som min käre bror alltid talar om...)


Hursomhaver... Detta är ett underhållande litet actionraffel med lagom mycket martial arts, squibs och gratuitous boob-shots... Okej, jag har redan glömt vad den handlade om, men som jag sagt var nog Drago bra -- Billy Drago, alltså, inte den flygande maltesen Tony Drago ... Synd att han inte kunde hålla huvet på plats hela rafflet ut... Men, men ... man kan inte få allt härivärlden: Det viktigaste är att jag fått denna filmen ur systemet nu och fundera över, tittsomtätt, hur alla filmer till slut kommer att ses nån gång, må det gå tio, tjugo eller trettio år... Spooky!

2 kommentarer:

  1. Ah, denna är väl legendarisk för den lineuppen av namn! Kan nog lura den mest lättlurade ;)

    Hur är det med biljakter då? Snurrvurpor genom explosioner?

    SvaraRadera
  2. Nope, no car chasing, sorry... Men däremot halvknackigt helikopterflygande ;-) Lite granatkastande och knektar som svandyker vid när kontakten...

    SvaraRadera