lördag 7 januari 2012

The Black God Bitch Steps Out And Saves The Bullied But Not The World...



Allt oftare rÃ¥kar jag ut för läskramp, dvs. jag har inga nya böcker som intresserar mej och jag orkar inte läsa om nÃ¥gon av mina gamla favoriter... DÃ¥ försöker jag se om det finns nÃ¥gra helt nya författare; men utav de tre "nya" som kom frÃ¥n andra sidan Atlanten var bara en av de en helt och hÃ¥llet obeprövad auteur -- Robert Devereaux. Honom hörde jag alldeles nyligen talas om när jag i samma veva ville beställa min andra bok av förfallets och det makabras drottning Charlee Jacob. Men mÃ¥nga av Devereaux-böckerna kändes för dyra, utom en -- Caliban and Other Tales, sÃ¥ den köpte jag för 4, 5 pund inkl. frakt och den kom i nästan mint, en raritet uppenbarligen. 

 

Läste då första novellen igår kväll, "Bucky Goes To Church": Det handlar om fete, mobbade Bucky som från sin vänstra pannlob får höra Guds röst att han ska döda sina föräldrar och ta farsgubbens knallpåk och skjuta ihjäl alla som är på mässa i kyrkan. Sålunda inga problem, men när Bucky själv sen får hjärnan urskjuten upptäcker han att i den nedstigande himlakören med sina vita änglar uppenbarar sej Gud i sin praktfulla skepnad -- en medelålders negress i vitt löskägg. Det visar sej att hon bara några veckor tidigare oxå hörde en röst som sa åt henne att begå massmord; efteråt, när hon dött, fick hon ta över gudstronen från en viting och nu har hon kallat Bucky till sej att styra världen. Naturligtvis blir Bucky stormförtjust över att få styra världen, men inser snart att han blivit lurad -- han känner sina offers lidande, och hans lidande i sin tur skapar lidande i världen hans styr över... så vad göras? Jo, han letar upp några egna kandidater, ger sej in i deras huvuden och försöker få dem att mörda, så att han kan lämna över makten och få vila i frid...

Jag blev lite överraskad av denna novell, för den började ju bara med tråkig slakt som man läst så mycket om, för att sedan göra en twist på det heligaste av heliga -- Gud! Sen är det långt ifrån ett litterärt mästerverk, men jag gillar den... Kanske är Robert Devereaux någon att sats vidare på... om han inte för mycket liknar tråkslaffsare som Edward Lee och ett dussintal andra effektmakare...

Lite bibliografi över Devereaux... Credit to: ff -- Fantastic Fiction, UK

 
"His first novel Deadweight interweaves a King-like plot, penile implants, and splatterpunk extremes of sex and violence, managing all the while to be a sensitive, spot-on portrayal of an abused woman incapable of relinquishing her role as victim."

Series

Santa Steps OutSanta Claus Conquers the Homophobes
Novels


Collections
 Caliban and Other Tales

1 kommentar: